"PLM? Zegt me niks!" - aldus de CFO!
Veel bedrijven trekken aan een kar met vierkante wielen. De medewerkers zijn er zó druk mee dat er geen tijd overblijft om iets beters te bedenken. Door chaotische processen loopt de boel bepaald niet op rolletjes. Maar ach, we zijn eraan gewend geraakt…
Toen wij op bezoek waren bij een van onze klanten – een Engineer-to-Order-bedrijf dat installaties bouwt en onderhoudt voor klanten – vroegen wij de CFO naar zijn mening over PLM. “Sorry”, zei hij… “PLM, wat bedoel je? Zegt me niks.” We probeerden nog toe te lichten dat wij met PLM ‘Product Lifecycle Management’ bedoelden en dat PLM-systemen er zijn om productdata te beheren over de gehele levenscyclus van het product heen. Maar het kwartje viel niet echt.
Heeft u misschien een PLM-probleem?
We probeerden het daarom anders. “Hebben jullie er wel eens last van dat wijzigingen op tekeningen de productieafdeling niet of te laat bereiken?” De CFO: “Komt voor.” Daarna vroegen wij hoe servicemonteurs wisten uit welke delen installaties bij klanten waren opgebouwd. “Tja, goede vraag”, antwoordde de CFO. “Ik hoor de verhalen wel, dat er soms verkeerde reserveonderdelen besteld worden. Maar ik weet niet precies hoe vaak dit voorkomt.” Vervolgens kwam het gesprek op de samenwerking met toeleveranciers. Die kon beter, vond de CFO. Als Engineer-to-Order-bedrijf waren er een aantal toeleveranciers die moeite hadden hun ontwikkelsnelheid bij te houden.
Het was frappant dat de term ‘PLM’ bij deze klant onbekend was, maar de problemen die het oplost juist wél herkenbaar waren. En niet alleen bij dit bedrijf. Anders dan bijvoorbeeld ERP is PLM nog niet zo’n gevestigde naam, al hebben wij de indruk dat dit aan het verbeteren is. Maar een feit blijft dat veel bedrijven hebben wat u een PLM-probleem zou kunnen noemen.
Chaos en vierkante wielen
De CFO in ons verhaal valt niet te verwijten dat hij onbekend is met PLM. Net als veel van zijn collega’s. Hoe komt dit eigenlijk? PLM is immers niet nieuw. Toch is het voor veel managers een ver-van-mijn-bed-show. Onbekend maakt onbemind. PLM is dan een abstracte term, heeft het label ‘indirecte kosten’ en wordt daarmee gezien als een kostenpost. Wat ook meespeelt, is dat men vaak gewoon gewend is geraakt aan hoe zaken nu eenmaal lopen. Iedereen is druk met de eigen dagelijkse taken. En dat dit een beetje ongeorganiseerd gaat? Ach, daar zijn ze inmiddels wel aan gewend… Sterker nog, sommige medewerkers gedijen juist bij chaos. In elke organisatie zijn ze wel te vinden, deze types die altijd weer een oplossing weten te vinden waardoor de boel toch blijft draaien.
Herken je enkele symptomen?
In een kleine organisatie kom je hier nog mee weg. Maar wat als het bedrijf groeit en het aantal processen toeneemt, evenals het aantal medewerkers en leveranciers? De problemen stapelen zich op en worden alsmaar groter. Misschien herken je ook wel één (of meerdere) van de onderstaande symptomen:
- Producten voldoen vaak niet aan klanteisen
- Dagelijkse discussies over de juiste revisiestanden van documenten
- Het is lastig om alle medewerkers tijdig te informeren over doorgevoerde wijzigingen
- Het uitbesteden van engineering van deelproducten leidt tot kwaliteitsproblemen
- Ontwikkelde producten blijken lastig te maken; dit wordt te laat ontdekt
- We komen om in het aantal artikelnummers!
- Het duurt lang om zelfs kleine, door de klant gevraagde, aanpassingen door te voeren
- Het lukt maar niet om faalkosten te verlagen
- We willen de ‘servicebaarheid’ van onze producten verbeteren, maar de ontwikkelafdeling geeft aan dat
zij niet beter kan - We willen toegroeien naar een Configure-to-Order bedrijf, maar we krijgen de verandering maar niet van
de grond
De betrokken medewerkers zien deze problemen ook wel. Maar net als de CFO in ons verhaal is lang niet iedereen bekend met PLM, dat juist bedoeld is om al deze problemen te adresseren. Heel vaak is men eigenlijk als de mannetjes in een bekende cartoon, die maar blijven trekken een kar met vierkante wielen: zij hebben het daarmee zó druk dat er geen tijd is om iets nieuws te bedenken waardoor de kar beter vooruit kan.
Trekt jij met jouw bedrijf ook aan een kar met vierkante wielen?